خواطر وأشعار أحمد فؤاد نجم الشهيرة

كتابة: هبه ابراهيم - آخر تحديث: 16 فبراير 2024
خواطر وأشعار أحمد فؤاد نجم الشهيرة

سأتحدث اليكم عن احمد فؤاد نجم يعرف باسم الفاجومي أهم وأكبر وأشهر شعراء العامية في مصر إنه أحمد فؤاد نجم الذي تم وضعه بالسجن عدة مرات بسبب لقبه “الفاجومي” الذي يعني الشديد الغليظ الثورجي وقيل عنه أنه شاعر قوي لا يعرف معنى الخوف جريء اللسان وشاعر البندقية وقد قال عنه الرئيس الراحل محمد أنور السادات بأنه “شاعر بذيء”. للمزيد من المعلومات زورو موقعنا موقع لحظات

حياته ونشأته

ولد الشاعر العامي أحمد فؤاد نجم في عام 1929 في محافظة الشرقية بقرية كفر أبو نجم ولكنه أنتقل إلى الزقازيق بعد وفاة والده وبعد ذلك التحق بملجأ الأيتام الذي خرج منه عام 1945، عمل أحمد فؤاد نجم الكثير من الأعمال خلال فترة حياته فعمل كلاعب كرة وترزي وعامل بناء وعامل بالسكك الحديدية وموزع للبريد.

بالإضافة إلى أنه إشترك في الكثير من المظاهرات عام 1946 أي بعد خروجه من الملجأ بعام، إلا أنه لم يذهب إلى مدرسة أو كتاب بل قام بتعليم نفسه القراءة والكتابة وتعتبر رواية الأم لمكسيم غوركي هي السبب الرئيسي في تكوين شخصية أحمد فؤاد نجم الذي نظر من خلالها على قسوة ومرارة العالم.

حياة أحمد فؤاد نجم الخاصة

كان أحمد فؤاد نجم رجل مزواج تزوج كثيراً وكانت أول زوجة له هي السيدة فاطمة منصور ثم تزوج من الفنانة عزة بلبع والكاتبة الصحفية صافيناز كاظم والممثلة الجزائرية صونيا ميكيو وكانت أخر زواجة له هي من السيدة أميمة عبد الوهاب، وكان لشاعرنا ثلاث بنات وهن عفاف ونوارة وزينب وله خمس أحفاد من إبنتيه عفاف ونوارة وهم مصطفى وصفاء وأمنية وفاطمة الزهراء وعلي.

وفاته

توفي أحمد فؤاد نجم في مدينة القاهرة عام 2013 عن عمر يناهز 84 عام.

خواطر وأشعار أحمد فؤاد نجم

  • الخط ده خطّي والكلمة دي ليَّ غطّي الورق غطّي بالدمع يا عينيّ شط الزتون شطّي والأرض عربية نسايمها أنفاسي وترابها من ناسي وإن كنت أنا ناسي ما حتنسانيش هيّ
    الخط ده خطّي والكلمة دي ليَّ لاكتب على عيني يحرم عليكي النوم واحبس ضيا عيني بدموعي طول اليوم قبل الوفا بديني زَي الصلا و الصوم ده الدين في عُرف الحر  هم و مذلة ومر وهموم تجيب و تجُر أحزان مخبِيَّة.
  • ع المحطة ع المحطة واللي شفته ع المحطة طلعت الخفه ام شنطة سلم الاتوبيس بنطة حته ملعب والاكاده في القوام والحسن بطة هي خشت درجه اولى والكراسي بقت منطة  سابو تانيه وغلب تانيه والقطيع على اولى خطى اللي يهبش في الجونله واللي يعلى واللي يوطى |بص واحد م اللي همه دمهم فلفل وشطه  شاف صنايعي في البريمو قال له خش هناك ياسطى ثانيه انسب للي زيك دي الحقيقه بلاش مغالطه الاسطى قال له ياعم روق دي الحياه تحب المباسطة وانت شايف مش مغمض حاجه ملبن حاجه قشطة.
  • في الزمالك من سنين، وف حمى النيل العظيم،قصرمن عصر اليمين، ملك وحده م الحريم، صيتها اعلى م الآذان، يسمعوه المسلمين والتتر والتر كمان ،والهنود والمنبوذين .ست فاقت ع الرجال في المقام والاحترام صيت وشهره وتل مال،يعني في غايه التمام، قصره يعني هيه كلمه، ليها كلمه ف الحكومه بس ربك لجل حكمه قام حرمها م الامومه والامومه طبع ثابت جوا حواء من زمان تعمل ايه الست جابت فوكس رومي وله ودان فوكس ده عبقال املتك عنده دسته خدامين يعني مش موجود في عيلتك شخص زيه ياسماعين.
  • عن موضوع الفول واللحمة صرح مصدر قال مسئول ان الطب اتقدم جدا والدكتور محسن بيقول ان الشعب المصري خصوصا من مصلحته يقرش فول حيث الفول المصري عموما يجعل من بني ادم غول تأكل فخده في ربع زكيبه والدكتور محسن مسئول يديك طاقة وقوة عجيبة تسمن جدا تبقى مهول ثم اضاف الدكتور محسن ان اللحمه دي سم أكيد بتزود أوجاع المعدة وتعود على طولة الايد وتنيم بني ادم وتفرقع منه المواعيد واللي بياكلوا اللحمة عموما حيخشوا جهنم تأبيد يادكتور محسن يامزقلط يامصدر ياغير مسئول.
  • هما مين واحنا مين هما الامر والسلاطين هما المال والحكم معاهم واحنا الفقرا المحكومين حزر فزر شغل مخك شوف مين فينا بيحكم مين احنا مين وهما مين احنا الفعلا البنايين احنا السنه واحنا الفرض احنا الناس بالطول والعرض.

التالي
مقالة عن يوم عرفة
السابق
حكم عن الفراق 2024