نصايح ازاى تعملى make up مظبوط حتى وانتى مستعجلة الصبح

كتابة: اسماء حسن - آخر تحديث: 16 فبراير 2024
نصايح ازاى تعملى make up مظبوط حتى وانتى مستعجلة الصبح

يقدم لكم موقع لحظات المتميز اجمل المواضيع الجميلة جدا , نتكلم فى هذا المقال عن , نصايح ازاى تعملى make up مظبوط حتى وانتى مستعجلة الصبح , تنظيف و ترطيب البشرة , فكرة عن المنتجات التلاتة الأساسية , نصائح جمالية هتخليكي زي نجمات هوليوود , تنظيف و ترطيب البشرة , طريقة تنظيف وترطيب البشرة , يجب على البنات تنظيف وترطيب بشرتهم جدا للحصول على مكياج جميل جدا ,  فكرة عن المنتجات التلاتة الأساسية التى يجب انت تكون فى شنتطك , لا تسطيع الاستغناء عنهم فى الجامعة او الخروج .

تنظيف و ترطيب البشرة

نقدم لكم فى هذه الفقرة , تنظيف و ترطيب البشرة , طريقة تنظيف وترطيب البشرة , يجب على البنات تنظيف وترطيب بشرتهم جدا للحصول على مكياج جميل جدا ,

تنظيف و ترطيب البشرة بيعتبر خطوة مهمة و اساسية جدا فى اى روتين اهتمام بالبشرة و اى روتين مكياج، تنظيف البشرة هينقيها من اى اتربة او ميكروبات ممكن تسد المسام و بالتالى هتحافظ على بشرتك من ظهور الحبوب او الخشونة و الالتهابات، وده هيخلى بشرتك تبان فريش و نقية. استخدمى منظف بشرة مناسب و أتأكدى انه مش هيسبب لك اى جفاف، و بعد التنظيف استخدمى مرطب علشان يعادل الترطيب فى بشرتك و يغذيها.

الثلاثى الذهبى:

فى الصبح مابيبقاش فى وقت اوى انك تعملى مكياج كامل، علشان كده انسي الصبح انك تلحقى تعملى كونتور او توزعى الهايلايتر، و الايلاينر اللى هيطلع من غبر ولا غلطة! الحل كله فى انك تستخدمى ” الثلاثى الذهبى” ، او بنقصد تحددى أدوات معينة تستخدميها و تساعدك فى انك تحصلى على fresh look ، ادرسي بشرتك كويس و اعرفى ايه هى المنتجات اللى بتعتبر اساسية بالنسبة لها، و اكتفى باستخدام التلاتة دول بس الصبح، وبكده تبقى طبقتى قاعدة ” الثلاثى الذهبى ” او الـ golden trio .

 

فكرة عن المنتجات التلاتة الأساسية

نقدم لكم فى هذه الفقرة , فكرة عن المنتجات التلاتة الأساسية التى يجب انت تكون فى شنتطك , لا تسطيع الاستغناء عنهم فى الجامعة او الخروج ,

فاونديشن التغطية المتوسطة :

مهم يستخدموه اصحاب البشرة اللى فيها مشاكل او عيوب ومحتاجة تتغطى، حاولى تختارى فاونديشن بتغطية متوسطة الى جيدة علشان تقدرى بيه تدارى العيوب من غير ما تضطرى تصلحى مكياجك كل شوية.
الكونسيلر :

علشان تدارى بيه الهالات السوداء و المناطق الغامقة ، و تعملى بيه لوك فريش و منور، لو كانت العيوب فى بشرتك قليلة و الكونسيلر يقدر عليها ممكن تستغنى بشكل كامل عن الفاونديشن.
البودر :

البودر أساسي لو كنتى من أصحاب البشرة الدهنية و المختلطة علشان تتجنبى لمعان البشرة.
قلم الحواجب :

بتعتبر أقلام تصليح الحواجب فكرة مناسبة خصوصا فى الاستخدام السريع علشان تصلحى بيهم حواجبك، لكن لو كانت حواجبك مطبوطة او لو انتى عاجبك شكلهم الطبيعى يبقى ممكن تستغنى عن أقلام الحواجب خالص.
الماسكارا :

طريقة سريعة علشان توسعى عينيكى و تبرزيها أكتر و مش هتاخد منك أى وقت.
نصيحة سريعة :

بعد ما خدتى فكرة عن أدوات المكياج الاساسية، أبدأى أفحصى بشرتك كويس و افهميها علشان تعرفى ايه العيوب اللى هتبقى محتاجة تتدارى سواء كانت حبوب ، رؤوس سوداء ، علامات او بقع و اختارى الـ 3 حاجات اللى هيناسبوكى فى انهم يداروا العيوب دى أكتر.

نصائح جمالية هتخليكي زي نجمات هوليوود

نقدم لكم فى هذه الفقرة , نصائح جمالية هتخليكي زي نجمات هوليوود , ساعات كتير بيجيلنا مثلا مناسبة او دعوة مفاجأة من حد او خروجة مع اصحابنا وبنكون مش مستعدين وبنبقى عايزين حلول سريعة عشان نظهر بشكل حلو ومثالي.

ماسك لبشرة منورة ومشرقة:

بدل ما تخبي عيوب البشرة بالفونديشن, تقدري تجدديها وتتخلصي من العيوب في ربع ساعة بس هيساعدك على تنضيف البشرة والمسام وازالة الرؤوس السودا.

اخلطي من 2 – 3 معالق صغيرة لبن مع 2 معلقة كبيرة جيلاتين, حطيهم في الميكروويف لمدة 30 ثانية او حطيهم في حمام مية سخنة لحد ما يدوبوا مع بعض, لما يبقى الخليط دافي حطيه على بشرتك وسيبيه لحد ما ينشف وبعدين قشريه من على البشرة من تحت لفوق عكس اتجاه الشعر.

اتخلصي من الرؤوس السودا والبيضا في 10 دقايق:

لو عايزة تتخلصي من الرؤوس البيضا والسودا بشكل سريع, اخلطي كمية من القرفة مع عسل نحل لحد ما توصلي لخليط سميك, حطي منه طبقة رقيقة على منطقة الانف, حطي عليها شريط لاصق قطن “هنلاقيه في الصيدلية” او ممكن تحطي قطعة قماش نضيفة, شيليه بعد 5 دقايق, واغسلي البشرة.

ماسكات لتجديد البشرة بسرعة:

– للجلد المرهق والمجهد: امزجي كميات متساوية من عصير التفاح وعسل النحل, حطي الخليط على البشرة وسيبيه 5 دقايق وبعدين اغسلي بشرتك.

– للهالات السودا وانتفاخات تحت العين: هاتي شريحتين بطاطس حطيهم تحت العين, وسيبيهم لمدة 15 دقيقة وبعدين شيليهم واغسلي البشرة.

– للبشرة الجافة: اخلطي كميات متساوية لبن رايب وساور كريم, وحطي الخليط على البشرة ربع ساعة وبعدين اغسليه.

– للبشرة الدهنية: امزجي بياض بيضة مع معلقة صغيرة زيت زيتون وكام نقطة عصير ليمون, ادهني بشرتك بالخليط وسيبيه من 15 – 20 دقيقة وبعدين اغسليه.

– للبشرة العادية: اخلطي جريب فروت مع موز مهروس, حطي الخليط على البشرة سيبيه ربع ساعة وبعدين اغسليه.

– لتهيج والتهاب الجلد: ادهني البشرة باللبن الرايب وسيبيه لمدة 15 دقيقة وبعدين اغسليه, هيساعد جدا على تهدئة البشرة.

رطبي بشرتك بش

كل صح:

الترطيب مهم جدا عشان بشرتك تبان سموزي وصحية, عشان كده مهم انك تختاري الكريم المرطب المناسب لنوع بشرتك عشان يديكي النتيجة المطلوبة, لما تيجي تشتري الكريم ضروري بصي في المكونات عشان تقدري تختاري صح.

– للبشرة الجافة: الافضل تستخدمي الكريمات المرطبة اللي اساس مكوناتها شمع العسل, والكريم المفروض يكون خالي من المية.

– للبشرة الدهنية: استخدمي الكريمات اللي بتحتوي على سيليكون طبيعي “مادة الدايميثيكون”.

– للبشرة العادية والمختلطة: استخدمي الكريمات اللي بتحتوي على الزيوت المعدنية والدايميثيكون.

التالي
معني اسم خيرية
السابق
كيفية تحضير الكيك